Festészet és a zene találkozása
Ha igaz az eredetmonda, hogy világzenének azt nevezték el, amit a
lemezboltosok végképp nem tudtak már más kategóriába besorolni, akkor a lassan
évtizedes múltra visszatekintő Djabe muzsikája hamisítatlan világzene. Nem
mondható ugyanis hagyományos dzsessznek (ha ugyan párosítható egyáltalán a
dzsesszhez a hagyományos jelző), de távol áll a jól-rosszul hangszerelt folklórtól
is. Komor és ráérős intellektuális zenét játszik az immár hattagúra bővült
csapat (kompozícióik olykor annyira filmzenejellegűek, hogy képzeletünk horizontján
a mozgóképek is megjelennek), s az eredeti hangvételt Arany Zsiráf- és eMeRTon-díjakkal
is honorálták.
Amiben legfrissebb, Táncolnak a kazlak című korongjuk újat hoz a
korábbi sikerekhez képest (Ly-O-lay Ale Loya, Witchi Tai To, Update),
az egy sajátos összművészeti kísérlet: ezúttal a képzőművészet és
a zene összeházasításával próbálkoztak meg. Maga az ötlet nem ismeretlen,
de a festőválasztás
azzá teszi:
Égerházi Imre (1925-2001) ugyanis egyértelműen az alföldi festőiskolába
sorolt művész volt, amely ketrecből - bármennyire feszegette is e
kereteket - haláláig
nem tudott kitörni. A Hajdúsághoz és a Hortobágyhoz úgy maradt hűséges,
hogy közben az erdélyi hegyeket meg a tengerpartot is festette -
igaz, valahogy úgy, mintha a havasok a Nagytemplomra néznének le,
a tenger meg valahol
Böszörmény
határában tajtékozna. A tradíciót és a modernitást ötvözni kívánó
festészet akkor kapott misztikus távlatokat, amikor a művész képsorozatban
festette
meg halál közeli élményeit: a szavakkal elmondhatatlan, közhelyszerű
megfogalmazásokhoz képest ezek a vásznak borzongató információtöbbletet
hordoznak, szokatlan
tudósítást adva a mindannyiunkra váró misztikus mezsgyéről.
Égerházi Attila, a festő egyik fia a Djabe oszlopos tagja. A lemez
tehát fiúi tisztelgés is az apa művészete előtt. Szerencsére nem puszta megzenésítés:
a lemez mellé kisebbfajta festménykatalógusként mellékelt képek tanúsága szerint
inkább inspiráció szülte továbbgondolás. A Beszélgetők és a Gyimesi hegyek
más- és másféle bravúr; a Hóviharban című opusban autentikus népdal szólal
meg a zene függönye mögött, a Jégvilág gondolati megerősítése gyanánt pedig
magának Égerházi Imrének a monológját hallani halál közeli élményének topográfiájáról.
Mindent vizuálisan rögzített, tehát kénytelenek vagyunk hinni neki. Ez a (más)
világ szürke, fehér és kék tónusokban játszik, jégemberei és jégnövényei pedig
határozottan élnek és mozognak. Lehet, hogy ismét le kell számolnunk egy önáltatással,
hogy a halál meleg színekkel írható le?
(Djabe: Táncolnak a kazlak. Gramy Records, 2003.) Csontos János
Magyar Nemzet
Vissza
|