Erdély jegyében is (Égerházi Imre vonzalmai és művei)
Harmincöt éve rajzolja, festi Erdély tájait Égerházi Imre. Csak hát
a jeles mester Hajdúhadházon született és Debrecenben él. Mi indíthatja távoli
vonzalmait? Miről vallanak művei?
Kiscserkészként járt előszőr Erdélyben, 1941 nyarán. Rév környékén táboroztak.
"Azóta el nem múló csodálat és szeretet tölt el e táj iránt" -
írja emlékezéseiben. Talán egy kicsit túlzó, de hiteles ez a magyarázat.
Az érzelmi és szellemi
önállóság első lobbanásai mélyen
|
beleégetik a lélekbe csodálatuk
vagy iszonyodásuk tárgyát. Olykor ez a tárgy maga el is törpül
hatásának ereje, súlya mellett.
Itt másképp történt. Égerházi Imre, az érett férfi és a tudatos
művész, szembesülni akart azzal a különös élménnyel, immár a
tapasztalat, a viszonyítás
az önismeret szélesebb alapján is. Mikor tehette, ismét Erdélybe
utazott. Legközelebb erre 1956-ban nyílt lehetőség. Emlékezései
szerint "Marosvásárhelyig
mentem, szétnéztem a Somos-tetőről, sorozatnyi rajzot készítettem
a Marosról, majd a Göcsi Máté utca végén fekvő román temetőről
és fatemplomról. Nyárádköszvényesen,
Nyárádszerdahelyen, Szovátán, Borszéken is festettem..." Igazában
tehát ezzel az érett, tudatos szembesüléssel kezdődött a máig
húzódó harmincöt év.
|
Maga a vonzalom újabb és újabb forrásra talált. Kiderült, hogy
Égerházi Imre egyik őse, a bősházai Egerházi Mihály 1670-ben
Apafi Mihály erdélyi fejedelemtől kapott nemesi oklevelet és
címert, melyen a "Művészetért
és hazáért" jelmondat szerepel. Ez az ág pedig nyilván azonos
a mezőbándi Egerháziakkal, akik korábban, Bethlen Gábor uralkodása
idején "képíró"
mesterségükről híresültek el, címerükbe ezért kerülhetett paletta
és ecset. Képíró Egerházi János és István munkái közé sorolják
például a gyulafehérvári
palota mennyezetdíszeit és a gyulakutai református templom
színes kazettáit. Eddig jutott vonzalma okolásában, sőt kutatásában
Égerházi Imre. Fölöslegesen?
A lélek tartományában semmi sem fölösleges, ami érzületet,
hangulatot táplál.
Esetünkben egyenest szükség volt erre a fokozott benső hajtóerőre.
Égerházi Imre ugyanis mint a Hajdúsági Nemzetközi Művésztelep
alapító tagja részt vállalt a szervezésben is: 1969-től közvetítette,
intézte az erdélyi
alkotók meghívását. Ma, a Hortobágyi Alkotótábor vezetőjeként
ugyanezen a nyomon halad. Nem kevés akadályt kellett és kell
elhárítania. Nem kevés
felelősség szakadt és szakad rá. Ezért szükséges a mindig megújuló
benső hit és erő.
Közben gyarapodtak a festmények, a rajzok, a metszetek is.
Égerházi Imre úgy maradt hűséges az erdélyi tájhoz, hogy együtt mutatja
meg változó és örök vonásait. Bihartól Gyergyóig szinte minden
jellegzetes
látványról
vázlatot gyűjtött füzeteibe, mappáiba. Befejezett alkotásai
azonban a látvány részleteit formák, színek, szerkezeti tagok egységes
rendszerévé
összegezik.
Ezeken a felületeken főleg a mozgalmasság és a nyugalom, a
hajlékony finomság és a nagyarányúság kifejezőelemei uralják. Vagyis
ebben a módszerben
és
szemléletben van mit és mivé alakítani, mennyiségben és minőségben
szüntelenül.
Székelyhidi Ágoston
Vissza az életrajzhoz
|